Profesionální webdesign: jak nenaletět neprofesionálovi

Weby dneska dělá kdekdo. Někdo to umí, někdo ne. Že to umí ale tvrdí každý z nich. Jak poznat toho, kdo to umí, od toho, kdo to vám (a nejspíš i sobě) jen nalhává, není jen tak, ale pokusím se nadhodit pár snad dobrých rad, kterými se můžete při výběru webdesignérské firmy řídit.

Ještě než se do toho pustím, ráda bych upozornila, že jednotlivé případy nemusí platit vždy a výjimky existují. To už je věc čistě subjektivní a pravděpodobně sami dokážete odhadnout pravý důvod nesplnění toho kterého bodu jiný, nežli neprofesionalita.

Reference

Většina webdesignérských firem uvádí na svých stránkách reference projektů, na kterých pracovaly. Kdo reference neuvádí, buď žádné nemá nebo se za ně stydí. Webdesignérů je dost, tak proč se zdržovat s těmi, kteří vám svojí práci neukáží.

Podívejte se na některé z referenčních webů, ať víte, jestli se vám graficky líbí, jestli odpovídají i vaší představě, v případě obtížnějšího projektu je dobré vědět, zda firma již něco podobně složitého dělala a jak to zvládla. Nezůstávejte na první stránce, zkuste si weby proklikat, sami uvidíte, jestli jste na takovém webu rádi a jestli vás přesvědčil. Pokud se vám nelíbí víc věcí (nemyslím teď snadno opravitelné banality typu „ten nadpis by byl lepší modrý“ ale spíše nefunkčnosti, nepřehlednosti a jiné neakceptovatelnosti) nezdržujte se a jděte jinam, výběr je velký. Dejte si načas, podobně může vypadat váš web.

Osobní stránky jako reference

Možná se dostanete na web, kde jsou jako reference uvedeny dvě tři vlastní stránky autora na freehostingu. Pravděpodobně také cena za vytvoření webu bude daleko nižší než u zavedených firem. Nebojte se to zkusit, pokud se vám stránky líbí a splňují kritéria, která zde zmíním. Pokud jste malí a bojíte se do webu investovat moc peněz, může to být dobrá volba. Pravděpodobně se jedná o začínajícího jednotlivce a ten může a nemusí být dobrý. Jen dejte pozor, ať vaše přání není příliš velkým soustem. Na začátku je každý ambiciózní, ale je dobré mít jistotu, že to ten člověk skutečně zvládne. (Nezadávajte eshop někomu, kdo vytvořil tři desetistránkové weby.)

Aktuální reference

Nekoukejte na reference dva roky staré, firma se to mezitím mohla naučit a fakt, že to dříve dělali blbě rozhodující není.

Další info

Zjišťujte si o webech všechno, co by vás mohlo zajímat. Mají nějakou návštěvnost? – Zjistíte z počítadla na stránce, pokud je. Jsou vyhledatelní ve vyhledávači? – Zjistíte přímo ve vyhledávači. Pokud vás zajímá, jaká je s firmou spolupráce, můžete třeba její klienty kontaktovat.

Firma vs. One man show

Pozor na stránky, kde se dočtete, že „naše firma poskytuje“, „my umíme“, „naši programátoři“… a přitom je prakticky jasné, že vše dělá jeden člověk.

Jednotlivci jsou fajn a když odmyslím kapacitní možnosti, pak jsou obecně vzato stejně dobří, jako firmy, pokud ovšem skutečnost, že pracují sami pečlivě netají a nevydávají se za firmu. Nemusí to být jediná věc, kterou si vymýšlí.

Zkontrolujte kontaktní údaje

Opravdová firma (nebo živnostník) má IČ, DIČ a fakturační adresu. Tu najdete obvykle v kontaktních údajích, pokud ne, důvodů může být víc. Každopádně se nad tím zamyslete.

Zdrojový kód stránek

Pokud se v HTML vůbec neorientujete, do kódu se nedívejte, pokud ano, pravděpodobně špatně napsaný kód poznáte. Nemáte důvod věřit tomu, že přestože weby před vámi byli nakódovány špatně, ten váš už bude dobrý. Co můžete každopádně udělat je zkusit daný web (či jeho referenční weby) prohlédnout validátorem (validator.w3.org. Ne že by snad validita webu byla váš cíl, ale dobrý webdesignér validní kód udělat umí a obvykle není důvod dělat to jinak. Pokud na stránce naleznete pár chyb, je to vpořádku (to se prostě stane a může to mít na svědomí už i majitel webu), pokud jich bude pár desítek až stovek, dejte si pozor, zřejmě jste narazili na někoho, kdo neumí psát kód.

Co vlastně chcete

Pokud nevíte co chcete, tady je minimum, které byste chtít měli:

  • hezký graficky zpracovaný web (+ bez použití stažených obrázků, ke kterým webdesignér nemá práva),
  • kompletní oddělení obsahu od formy (tj. maximální využití formátování vzhledu pomocí CSS),
  • sémanticky správné vyznačování prvků,
  • přístupnost pro roboty vyhledávačů,
  • funkčnost a srozumitelnost všech částí webu,
  • funkčnost a zobrazitelnost v různých prohlížečích (minimálně Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera).

A POZOR! Vše výše zmíněné je samozřejmost a každý profesionální webdesignér to musí zvládat levou zadní, pokud vám to někdo bude chtít účtovat jako nadstandard nebo bude tvrdit, že je to obtížné či nemožné, ruce pryč!

Co rádi uslyšíte:

  • beztabulkový layout,
  • optimalizace pro vyhledávače,
  • přístupnost pro všechny skupiny uživatelů

Ale bacha na ně, ti zběhlejší neprofesionálové už vědí, že to chcete slyšet a budou se tvářit, že to umí.

Až uslyšíte tohle, berte nohy na ramena:

  • rámce (frames), za výjimku budiž brány intranety, webmaily apod.,

A to myslím smrtelně vážně.

Otázky na tělo

Nebojte se zeptat na cokoliv, abyste si ověřili, jestli webdesignér své práci rozumí. Pokud tvorbě webu rozumíte, dobře mířenou otázkou snadno neprofesionála odhalíte, kupř: „Jsem četl, že je lepší mít v kódu levé menu až za obsahem, děláte to taky tak?“ – „Teď nechápu, co tím myslíte, levé menu je vlevo a musí se napsat dříve, proč by mělo být pod obsahem?“ (jestli dělá menu pod nebo nad obsahem je celkem jedno, důležité je, aby pochopil o co vám jde a aby to uměl udělat, pokud na tom budete trvat).

Pokud webu moc nerozumíte a nechcete se zamotat do načtených informací ze stejně nejistých zdrojů, jako je webdesignérův web, ptejte se obecně: „jak se dělá tohle?“ (něco, co vás zaujalo na cizích stránkách), „je to obtížné?“. Pravděpodobně stejně nepoznáte, jestli vám cpou do hlavy nesmysly nebo ne, ale odhalíte alespoň ty méně zběhlé neprofesionály, až začnou koktat a lapat po dechu.

Pokud na to máte, zkuste se zeptat na úplný nesmysl, pokud to budou umět, je to jasné :-).

Jak drahý je web?

Ceny za webdesign jsou u každého jiné, stejně tak i weby u jednotlivých firem se mohou i výrazně lišit kvalitou. Myslete na to, že web nemusí být jen nutností, abyste nebyli pozadu a byli také na Internetu. Web vám může získat platící zákazníky. Pokud investujete do kvalitně odvedené práce, investice se vám vrátí. Někdy je výhodnější dát sto tisíc za web, který vám za měsíc vydělá tisíců dvacet, než pořídit supervýhodně za tisícovku web, který nevydělá nikdy nic a vy budete ve ztrátě, i když pokud nepočítám nevyužitou příležitost, bude to ztráta malá.