Kde a jak se ptát, když si nevíte rady

Při tvorbě stránek se mnohokrát setkáte s nějakým problémem, který nebudete umět hned vyřešit. Pokusím se vám zde poradit, jak problém vyřešit co nejlépe a vytočit u toho co nejmíň lidí.

Nejdřív hledejte, až pak se ptejte

Knížek o tvorbě webových stránek existuje hodně. Pokud nemáte žádnou knížku, na Internetu najdete nejeden návod, jako je třeba tento. Takže pokud jste začátečník a hledáte nějaké základní věci jako třeba jak vložit obrázek nebo jak vytvořit odkaz určitě to v těchto příručkách najdete.

Pokud na stránkách neumíte správnou kapitolu najít, použijte vyhledávač (např. Google). Ptejte se jednoduše, když hledáte jak se vkládají v XHTML obrázky, zkuste obrázky XHTML. Pokud jste nedostali uspokojivou odpověď, vždy se můžete zeptat i jinak, zjednodušte své dotazy.

Pokud jste odpověď ani tak nenašli buď proto, že se jedná o složitější problém nebo jste to prostě z žádného návodu nepochopili, je čas se někoho zeptat.

Kdo vám může poradit

Pokud znáte někoho, kdo tvorbě stránek rozumí (víc než vy), zkuste se zeptat nejdřív jeho. Kamarád by měl být více ochotný vám pomoci než cizí člověk. Ale pozor, neobracejte se na kamaráda s každou blbostí. Vždy se nejdřív pokuste problém vyřešit sami (a tím myslím opravdu snažte, ne že to za deset minut vzdáte). Jinak totiž kamaráda pěkně naštvete a hrozí, že vám nejenom nebude odpovídat na vaše dotazy ohledně stránek, ale pro jistotu vám nebude brát telefony vůbec ;-)

Pokud takového kamaráda nemáte, vyzkoušejte diskuzní fórum. Tam můžete klást své dotazy a ostatní uživatelé vám odpoví, pokud budou vědět. Vyberte si takové fórum, které je zaměřeno na to, co potřebujete a kde je dost uživatelů, kteří zodpovídají dotazy.

Podobně funguje e-mailová konference, s tím rozdílem, že po přihlášení vám budou chodit všechny dotazy ostatních uživatelů i odpovědi na ně e-mailem. Jejich pravidelným pročítáním se jistě i hodně naučíte.

Jak pokládat dotaz

Jestli vám na dotaz někdo uspokojivě odpoví záleží na víc věcech. V první řadě je důležité, na co se ptáte. čím složitější je problém, tím méně uživatelů vám s ním může pomoci. V tomto ohledu zodpovězení dotazu nijak neovlivníte. Co ale ovlivnit můžete a co má velký vliv na rychlé vyřešení problému je to, jak se ptáte. Pokusím se vám poradit, jak se zeptat co nejlépe.

Mějte nějaký konkrétní problém

špatně Nechápu to.

Pokud nechápete vůbec nic, nejdřív hledejte, čtěte a zkoušejte a vraťte se, až budete mít něco konkrétního a budete vědět, co vlastně chcete.

Neptejte se na již zodpovězené

Než se začnete v diskuzních fóru, resp. e-mailové konferenci ptát, přesvědčte se, že se na totéž neptal někdo před vámi. Nikdo neodpovídá rád na totéž pořád dokola, opakující se otázky pravidelné účastníky konferencí a uživatele diskuzních fór pěkně štvou. Proto v diskuzním fóru použijte vyhledávání, pokud tam je, v e-mailové konferenci si projděte archiv konference.

Vyberte správnou kategorii

Vždy se nejdřív podívejte, jaké kategorie diskuzní fórum má a dotaz pokládejte v té kategorii, která svým zaměřením nejlépe odpovídá vašemu dotazu.

Zakládejte si vlastní téma

Neparazitujte se svojí otázkou v tématech založených někým jiným, tím méně pak, pokud se téma týká něčeho jiného. Vždy si pro své dotazy zakládejte vlastní témata.

Nazvěte problém

V diskuzním fóru mají příspěvky dvě části, samotný dotaz a pak jeho název. V jednotlivých kategoriích diskuzního fóra jsou pouze tyto názvy (titulky, témata) dotazů. Fungují jako odkazy, po kliknutí na ně si uživatel může přečíst celý dotaz. Právě tento titulek tedy rozhoduje o tom, jestli se k vašemu dotazu uživatelé fóra prokliknou nebo ne.

V e-mailové konferenci to funguje podobně. Názvem dotazu je tu předmět e-mailu

Název tématu je obvykle omezen počtem znaků. Buďte struční a výstižní, konkrétní. Že potřebujete pomoc se dá předpokládat, do názvu tématu to nepište.

špatně Prosím pomóóóóc
špatně Nevím si rady
špatně CSS
dobře Jak udělat nepodtržený odkaz

Buďte struční, ale ne zas moc

Při popisu problému buďte struční. Většinu lidí dotaz o délce několik desítek řádek automaticky odradí. Pokud ale váš problém tak dlouhý popis vyžaduje, nedá se nic dělat. Nikdy nebuďte struční na úkor přesnosti. Ono se to pak stejně nasčítá, když budete muset problém ještě několikrát lépe vysvětlit.

Neočekávejte jasnovidce

špatně Nezobrazují se mi obrázky na stránce, nevíte proč?

Pokud vám něco nefunguje, důvodů pro to vždy může být hned několik. Když už jsou ostatní tak hodní, že vám radí, buďte hodní i vy na ně a uetřete jim práci s vypisováním všech možností, proč by vám to mohlo nefungovat. Dejte odkaz na konkrétní stránku, na které je problém, v případě problému v PHP její kód, pokud není moc dlouhý a složitý.

Když je problémů víc

Počet vašich dotazů není nijak omezen, takže se klidně ptejte víckrát. Jen se neptejte příliš mockrát, nechoďte na fóra s každou banalitou.

Když máte dvě různé otázky, vždy na ně založte dvě různá témata, jinak v tom naděláte dost guláš.

Na nikoho nepospíchejte, nehádejte se, buďte slušní

špatně … Odpovězte rychlééé.

Uvědomte si prosím, že to jestli vám někdo pomůže a poradí je na něm. Je to od něj pěkné. Ale není to ničí povinnost. Buďte tedy vděční každému, kdo se vám snaží pomoci, i když vse mu to zrovna nepovedlo.

Rozhodně nikdy na nikoho nepospíchejte, to že jste v časovém presu, protože jste problém začali řešit příliš pozdě je jen a jen váš problém.