Otevírání nových oken

Nová okna se otevírají jen v odůvodněných případech a uživatel je na to předem upozorněn.

V souladu s tím, že práci s webem řídí uživatel se nová okna v žádnem případě nemohou otevírat sama, aniž by uživatel na něco kliknul nebo potvrdil formulář. Takže pop-up okna fakt ne.

Otevření nového okna

Nové okno se dá klasicky otevřít dvojím způsobem:

pomocí atributu target
otevřeme klasické okno se všemi panely a lištami, s výchozím nastavením velikosti (není povoleno ve Strictu)

<a href="http://www.okna.com" target="_blank">odkaz v novém okně</a>

pomocí javascriptu a funkce window.open
otevřeme nové okno s nastavitelnými vlastnostmi

window.open("http://www.okna.com", "_blank", "width=100");

Proč se nemají odkazy otevírat do nových oken?

Pokud není žádný z výše zmíněných postupů pro otevření nového okna použit, odkaz se otevírá tak, jak určí uživatel. Uživatel má na výběr, jestli otevře odkaz do stejného okna, nového okna, nového okna na pozadí, nového tabu, nového tabu na pozadí a kdoví co ještě. Tedy v tomto případě se uživatel může rozhodnout, co chce. Uživatel se sám rozhodne například, že klikne levým tlačítkem a otevře odkaz ve stejném okně, nebo že klikne kolečkem a otevře si tab na pozadí.

Pokud ale určíme, že se odkaz má otevřít jako nové okno, uživatel klikne (nic netuše) levým tlačítkem, ale místo aby zůstal ve stejném okně a změnil stránku, stará stránka mu zůstane a novou má v novém okně. To přináší řadu problémů:

  • uživatel se musí starat o zavření starého okna, které už nechtěl nebo toho nového, které má teď navíc;
  • uživatel, který používá taby (záložky v jednom okně) tak otevře další, přestože je zvyklý pracovat v stále jen v jednom, navíc pokud uživatel bude chtít z nové stránky otevírat nové taby, bude je otevírat v novém okně a už se toho okna nebude moct zbavit (protože tam bude mít třeba otevřeno pár stránek, které si nejdřív bude muset přečíst);
  • velké množství oken se snadno stane nepřehledným a způsobí pěkný zmatek (to se stane snadno třeba u produktů v eshopu, kde si uživatelé často otevírají více oken a produktů a pak porovnávají);
  • větší množství oken může slabším strojům pěkně zavařit.

Nesmyslné důvody k otevírání nových oken

Na velkém množství webů je k vidění otevírání odkazů do nových oken především u odkazů „ven z webu“. Webmasteři to obhajují tím, že přece nechtějí přijít o návštěvníka tím, že si klikne na odkaz a už je na jiné stránce.

To je samozřejmě nesmysl. Pokud se uživatel bude chtít vrátit, buď si stránku otevře v novém okně sám nebo se vrátí jinak. Když už se vrátit nebude chtít, jeho rozhodnutí určitě neovlivní to, že mu stránka ještě zůstane.

Oznámení uživateli, že odkaz bude otevřen do nového okna

Když už se nechceme vzdát otevření odkazu do nového okna, je nutné na to uživatele předem upozornit. To můžeme provést buď přímo v textu odkazu nebo vedle nebo alespoň pomocí atributu title.

<a href="http://www.okna.com" target="_blank">Okna</a> [odkaz se otevře v novém okně]

nebo:

<a href="http://www.okna.com" target="_blank" title="odkaz se otevře v novém okně">Okna</a>