Odlišení odkazů

Odkazy jsou odlišeny od ostatního textu, a to nikoli pouze barvou.

Pravidlo podtrhávání odkazů je velmi důležité, hlavně kvůli použitelnosti webu. Netýká se žádné menšiny uživatelů, týká se úplně všech a jeho (ne)dodržování pohyb uživatele po webu ovlivňuje skutečně hodně.

Podtržení odkazů

Ve výchozím nastavení prohlížeče jsou odkazy podtržené. Má to svůj důvod. Jde o to, že na webu se uživatel podle odkazů orientuje a zároveň se pomocí nich pohybuje. Potřebuje tedy, aby bylo na první pohled jasné, co je odkazem a co ne. Odkazy proto musí být od ostatního textu odlišené a právě podtržení je pro to velmi vhodné. Jednak uživatelé význam podtržení textu jako odkaz chápou, jednak je to odlišení nejjednoznačnější – tučný font či jiná barva se běžně používá pro jiné účely (zdůraznění či odlišení významu textu).

Odlišení odkazů podtržením je důležité pro úplně všechny uživatele především kvůli použitelnosti webu. Pokud je odkaz odlišen ale pouze barvou, pro uživatele, kteří nejsou schopni rozlišit barvy (ať už z technických nebo zdravotních důvodů) to znamená nemožnost odlišit odkaz od běžného textu.

Odlišením se v žádném případě nemyslí efekt, který u odkazu nastane při přejetí myší. Odkazy musí být dobře viditelné při pouhém pohledu na stránku. Žádného uživatele nepotěší, když bude muset hledat odkazy přejížděním po celé stránce myší (hlavně to nikdo dělat nebude).

Navigační odkazy

Navigačných odkazů, tím myslím odkzy v menu, se tato „povinnost“ podtrhávání netýká. Musí být ale evidentní, že se jedná o navigaci. Pak je odlišení odkazů zřejmé jiným způsobem.

Nepodtrhávat text, který odkazem není!

Aby mělo podtrhávání odkazů vůbec nějaký význam, je zároveň důležité nepodtrhávat žádný text, který odkazem není. Podtržením obyčejného textu se význam podtržení ztratí. Uživatelé budou chtít klikat na podtrhané texty a opět nebudou schopni odlišit odkazy od obyčejného textu.

Barva odkazů je v rámci webu stejná

Je dost na nic, mít pro odkazy moc barev. Uživatelsky nejřpívětivější je, když si zvykne hned na začátku na jeden vzhled odkazů a tak už to vypadá na webu všude. Třeba dvě barvy jsou ještě fajn, když mají v různých boxících různé barvy evidentní smysl, který uživatel pochopí, je to taky fajn, pět barev jentak pro legraci je špatně. To že má navštívený odkaz oproti nenavštívenému třeba světlejší odstín je samozřejmě úplně vpořádku.